Πώς θα νιώσετε καλύτερα!

Πώς θα νιώσετε καλύτερα

Επιλέξτε στόχους

Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύεται, η ευτυχία κρύβεται στις νέες προκλήσεις. Σύμφωνα με τον Αμερικανό ψυχολόγο Κεν Σέλντον, για να την αγγίξει κάποιος πρέπει να θέτει στόχους και να τους επιτυγχάνει. «Δεν είναι εύκολο να αναγνωρίσουμε αυτό που είναι καλύτερο για μας. Αρχικά πρέπει να ξεκαθαρίσουμε το τοπίο από τις προσδοκίες των άλλων, που δε μας αφορούν. Σημασία έχει να αφοσιωθούμε συστηματικά σ’ εκείνες τις πλευρές της ζωής που είναι πραγματικά σημαντικές για μας.

Ο καθένας οφείλει να επωμιστεί την ευθύνη των επιλογών και των προσπαθειών του», εξηγεί ο Σέλντον. Και προειδοποιεί: «Δε γινόμαστε ευτυχείς όταν αγγίζουμε στόχους που δεν έχουμε επιλέξει ή που έχουν προκύψει λόγω φόβου, αισθήματος ενοχής ή κοινωνικής πίεσης. Ρωτήστε τον εαυτό σας αν αυτό που κάνετε είναι πραγματικά ενδιαφέρον ή διασκεδαστικό. Αν η απάντηση είναι όχι, ή τουλάχιστον έτσι πιστεύετε», τονίζει ο Σέλντον «τότε γιατί πρέπει να προσπαθείτε για κάτι που δε σας διασκεδάζει, δε σας ενδιαφέρει και δεν πιστεύετε σ’ αυτό»;Κοντινοί στόχοι

Αποφύγετε τους αόριστους στόχους, όπως το «θέλω να γίνω κάποιος», γιατί είναι ανέφικτοι. Τη μεγαλύτερη ικανοποίηση εισπράττει κάποιος από την επίτευξη πολύ συγκεκριμένων στόχων, όπως το «να πάρω 16 στα μαθηματικά» ή να «κάνω μια ώρα τζόγκινγκ τη μέρα». Αν ο στόχος φαίνεται πολύ μακρινός, διαιρέστε τον σε κοντινούς ενδιάμεσους στόχους και δώστε στον εαυτό σας το χρόνο να τους φτάσετε έναν προς έναν.

Αφοσιωθείτε σε ό,τι κάνετε

Τις περισσότερες φορές μας χωρίζουν από την ευτυχία μόνο κάποιες λανθασμένες σκέψεις, όπως το να θεωρούμε την εργασία μας ως αναγκαιότητα, ως αγγαρεία. «Αντί να χαιρόμαστε την εργασία μας ή να επιδιδόμαστε σε δραστηριότητες που γεμίζουν ευχάριστα τον ελεύθερο χρόνο μας, τρέχουμε στο σπίτι και κολλάμε στην τηλεόραση ή επιδιδόμαστε σε βαρετές δραστηριότητες για να σκοτώσουμε την ώρα μας», επισημαίνει ο Μιχάλι Τσικζσενμιχάλι, διευθυντής του Ερευνητικού Κέντρου για την Ποιότητα της Ζωής, στο Κλέαρμοντ της Καλιφόρνια. Ποιο είναι εκείνο που χαρακτηρίζει τις ευχάριστες δραστηριότητες; Ποιες απ’ αυτές μας οδηγούν στην ευτυχία;

«Ευτυχισμένους μας κάνει ό,τι μας οδηγεί σε επαφή με το βαθύτερο εαυτό μας», συμβουλεύει ο κ. Γιώργος Ρίζος, διδάκτωρ ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο του Στρασβούργου. «Η ευτυχία κατακτάται απ’ όλους, αλλά πάντα στο βαθμό που το άτομο επικοινωνεί με το βαθύτερο εαυτό του, το ιερότερο μέρος της ύπαρξής του, το εγώ του». Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Σας έχει συμβεί ποτέ να απορροφηθείτε τόσο πολύ απ’ αυτό που κάνετε ώστε να χάσετε την αίσθηση του χρόνου, να μην αισθάνεστε πείνα ή κούραση, να ξεχάσετε υποχρεώσεις και ραντεβού; Αν ναι, γνωρίζετε για ποιο πράγμα μιλούν ο Τσικζσενμιχάλι και ο δρ Ρίζος. Γνωρίζετε επίσης πως αυτή η κατάσταση του μυαλού είναι πολύ κοντινή στην ευτυχία. Πρόκειται για το λεγόμενο «flow», τη ροή της συνείδησης. Τα γνωρίσματα αυτής της βέλτιστης εμπειρίας είναι τα εξής:

  •     Απασχολείτε σε μέγιστο βαθμό τις ικανότητές σας χωρίς προσπάθεια.
  •     Μπορείτε να την ολοκληρώσετε.
  •     Έχετε ξεκάθαρους στόχους και γνωρίζετε πως ό,τι κάνετε το κάνετε καλά.
  •     Σας απορροφά και αυτοσυγκεντρώνεστε απόλυτα.
  •     Σας κάνει να χάνετε την αίσθηση του χρόνου και του χώρου.
  •     Σας δίνει μια αίσθηση ελέγχου.
  •     Σας κάνει να ξεχνάτε τις ανησυχίες σας.
  •     Όταν ολοκληρώνεται, η αυτοεκτίμησή σας είναι μεγαλύτερη.

Σας προσφέρει ικανοποίηση η ίδια η εμπειρία και όχι τα έμμεσα οφέλη που προκύπτουν (χρήμα, υπόληψη κ.ά.). Αυτή η κατάσταση προάγει επίσης τη συνεχή βελτίωσή σας. Προσοχή! Χωρίς την πρώτη προϋπόθεση τα πάντα αλλάζουν. Αν μία από τις δραστηριότητες απαιτεί ανώτερες ικανότητες από τις δικές σας, τότε σας προκαλεί στρες, το οποίο αποτελεί εμπόδιο για την ευτυχία σας. Αν, πάλι, είναι πολύ εύκολη, τότε είναι βαρετή. Μην αποφεύγετε τα εμπόδια από φόβο μήπως δεν καταφέρετε να τα ξεπεράσετε. Η εγκατάλειψη της προσπάθειας θα σας κάνει ακόμα πιο δυστυχείς απ’ όσο η αποτυχία.

Ικανοποιήστε τις επιθυμίες σας

Αν δυσκολευόμαστε να δώσουμε ένα γενικό ορισμό της ευτυχίας είναι γιατί συνδέεται με τις προσωπικές επιθυμίες του καθενός από μας. Ποιες επιθυμίες λοιπόν πρέπει να ικανοποιήσουμε για να ζήσουμε μια ευτυχισμένη ζωή; Για να το ανακαλύψει, ο Στίβεν Ράις, διδάκτωρ ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο του Οχάιο, ζήτησε από 6.000 άτομα να του πουν τι είναι εκείνο που συμβάλλει περισσότερο στο να νιώθουν ευτυχισμένοι. Όσες περισσότερες επιθυμίες ικανοποιεί κάποιος τόσο πιο ευτυχισμένος γίνεται. Αν η εργασία είναι για σας σημαντική, αλλά το τωρινό αντικείμενό της δε σας ικανοποιεί, τότε μπείτε στη διαδικασία να αλλάξετε αντικείμενο. Αν είναι πιο σημαντικοί οι φίλοι, τότε βγείτε έξω και αναζητήστε τους. Αν επιθυμείτε την ισχύ, αναζητήστε καταστάσεις στις οποίες θα αναδειχθείτε σε αρχηγό.

Βιώστε θετικά συναισθήματα

Ένας άλλος δρόμος προς την ευτυχία είναι η ανάπτυξη των θετικών συναισθημάτων. Σύμφωνα με την Μπάρμπαρα Φρέντρικσον, από το πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, η δυστυχία έχει τις ρίζες της στα αρνητικά συναισθήματα, όπως είναι το άγχος, η επιθετικότητα, το στρες, η θλίψη, η οργή, ο φόβος. «Συχνά είναι αναπόφευκτα και ορισμένες φορές ακόμα και χρήσιμα. Όταν είναι ακραία, έχουν διάρκεια και δεν ταιριάζουν με την υπόλοιπη ζωή μας, τότε μας βλάπτουν», εξηγεί ο Φρέντρικσον. «Αντίθετα, τα θετικά συναισθήματα, όπως η χαρά, το ενδιαφέρον και η ικανοποίηση, φέρνουν την ευτυχία». Να ποια είναι τα θετικά συναισθήματα που πρέπει να καλλιεργήσετε:
Χιούμορ. Δεν είναι δυνατό να σκεφτόμαστε ταυτόχρονα με τρόπο λυπημένο και χαρούμενο. Αν χαμογελάμε μ’ αυτό που μας συμβαίνει, δύσκολα θυμώνουμε.
Ευγνωμοσύνη. Ο Ρόμπερτ Έμονς, από το πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, ανακάλυψε ότι όποιος έχει την ικανότητα να ορίσει τα πέντε πράγματα για τα οποία είναι ευγνώμων, είναι πιο ευτυχισμένος, αισιόδοξος και λιγότερο αγχωμένος.
Συγχώρεση. Τρέφει την αυτοεκτίμηση.
Μην ανασκαλεύετε τα γεγονότα που δεν πήγαν καλά, όπως είναι το πένθος, οι αποτυχίες ή η εγκατάλειψη των προσπαθειών. Όσα δεν έχουμε καταφέρει βλάπτουν την αυτοεκτίμησή μας.
Ανοχή. Μην είστε απόλυτοι. Μη βλέπετε παντού άσπρο ή μαύρο, σωστό ή λάθος. Σας εμποδίζει να γεφυρώσετε τις διαφορές και αυξάνει τα δυσάρεστα συναισθήματα, όπως το άγχος και το θυμό.

Μακριά από τη ζήλια

Άλλη μια πηγή δυστυχίας είναι οι λάθος συλλογισμοί, τα είδη των οποίων όρισε ο Πάολο Λεγκρέντσι, διδάκτωρ ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο του Μιλάνου: «Τα εμπόδια στην ευτυχία μας βρίσκονται στο μυαλό μας και όχι στον κόσμο», επισημαίνει. Τα πειράματα που πραγματοποίησε απέδειξαν ότι η θλίψη που οφείλεται στην απώλεια ενός αντικειμένου είναι συντριπτικά μεγαλύτερη από τη χαρά που προκαλεί η απόκτησή του. Η διαφορά αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι υπερτιμούμε αυθαίρετα την αξία κάθε αντικειμένου που αποκτούμε, θεωρώντας το πολύτιμο μόνο και μόνο επειδή είναι δικό μας. Η αιώνια αίσθηση του ανικανοποίητου που αισθάνονται πολλοί οφείλεται στην ψυχολογική ανικανότητά τους να χαρούν αυτό που έχουν, με αποτέλεσμα μόλις το χάσουν να γεύονται την πικρή γεύση της νοσταλγίας του.

Ένας άλλος λάθος συλλογισμός είναι να συγκρίνουμε τον εαυτό μας με τους άλλους. Ας δούμε ένα παράδειγμα: Ο Κώστας στέκεται στην ουρά του κινηματογράφου. Όταν φτάνει στο ταμείο ανακαλύπτει πως είναι ο εκατοστός χιλιοστός πελάτης και κερδίζει 1.000 ευρώ. Ο Γιάννης βρίσκεται σ’ έναν άλλο κινηματογράφο, όπου ο εκατομμυριοστός πελάτης κερδίζει 5.000 ευρώ κι αυτός είναι ο μπροστινός του. Ο Γιάννης κερδίζει απλώς 1.500 ευρώ γιατί βρίσκεται πίσω από το μεγάλο νικητή. Ποιος είναι κατά τη γνώμη σας περισσότερο ευτυχισμένος: ο Γιάννης ή ο Κώστας; Ασφαλώς ο Κώστας, παρά το γεγονός ότι κέρδισε λιγότερα. Αυτό που καταστρέφει την ευτυχία του Γιάννη είναι η σύγκριση, η οποία τον κάνει να σκέφτεται πως έχασε ένα εκατομμύριο.

Η δυστυχία δε διαρκεί

Μην κλέβετε την ευτυχία από τον εαυτό σας ακόμα και μέσα στις αντιξοότητες. Τα αρνητικά συναισθήματα θα διαρκέσουν λιγότερο απ’ όσο φαντάζεστε. Αυτό απέδειξε μια πρόσφατη μελέτη. Σε μια ομάδα ατόμων είχε ανακοινωθεί πως πάσχουν από τον ιό HIV, ο οποίος προκαλεί το Έιτζ. Η Ντανίλ Ζίλμπε, ψυχολόγος στο Χάρβαρντ, απέδειξε ότι πέντε βδομάδες μετά τη διάγνωση το χιούμορ τους είχε βελτιωθεί περισσότερο απ’ όσο νόμιζαν οι ίδιοι. Προκειμένου να ξεπεράσει τις αντιξοότητες, το μυαλό βασίζεται σε μια σειρά λογικών χειρισμών της κρίσης -ορθολογική σκέψη, δικαιολογίες, λογική αυτοσυντήρησης- που του επιτρέπουν να ξεπεράσει τις δύσκολες περιόδους.

Μάθετε να είστε ευτυχισμένοι

Για να είστε ευτυχισμένοι πρέπει να παραδεχτείτε ότι πράγματι το θέλετε. Πρέπει να μάθετε να εκτιμάτε τα θετικά, χωρίς να τα θεωρείτε δεδομένα. «Ο καθένας από μας είναι τόσο ευτυχισμένος όσο πιστεύει πως είναι», έλεγε ένας φιλόσοφος. Είσαι υγιής; Έχεις καλούς φίλους; Μια σίγουρη δουλειά; Όμορφα και έξυπνα παιδιά; Επικρατεί ομόνοια στην οικογένειά σου; Κάνε μια λίστα με όλα τα θετικά στοιχεία της ζωής σου και εκτίμησέ τα. Μάθε να παραμερίζεις τα επώδυνα και κενά πράγματα. Αν συνεχίζεις να τα σκέφτεσαι τα μεγαλοποιείς και χάνεις την ευτυχία σου. Ο ευτυχισμένος βλέπει πάντα το ποτήρι μισογεμάτο.

Αυτή είναι η ευτυχία

Ουσιαστικά και μόνο το γεγονός πως ζούμε θα έπρεπε να μας κάνει ευτυχισμένους. Είναι ένα προνόμιο που μας στηρίζει ακόμα κι όταν όλα φαίνονται πως έχουν χαθεί. Αυτό απέδειξε ο Τζον Ντάιμοντ, δημοσιογράφος της αγγλικής ημερήσιας εφημερίδας The Observer, 47 χρονών, ο οποίος είχε όγκο στον εγκέφαλο σε τελικό στάδιο και του είχαν δώσει μόνο δύο μήνες ζωής. Τον Ιανουάριο του 2001 έγραψε:

«Όταν έχεις τόση λίγη ζωή μπροστά σου, τι είναι η ευτυχία; Να αγαπάς και να αγαπιέσαι, να κάνεις το σωστό και να σε θυμούνται με αγάπη όταν δε θα υπάρχεις. Ευτυχία είναι να διαβάζεις την εφημερίδα σου το πρωί της Κυριακής, να θυμώνεις επειδή έχεις διαφορετικές απόψεις. Το κολατσιό που μόλις έφαγες και το βραδινό που περιμένεις να γευτείς. Είναι οι ευγενικές πράξεις που δέχεσαι τυχαία από τους άλλους, οι οποίες υπερνικούν τις κακές και αγενείς πράξεις μ’ έναν τρόπο μαγικό. Γιατί είμαι ευτυχισμένος; Γιατί είμαι ζωντανός. Εσείς δεν είστε ευτυχισμένοι; Φυσικά και είστε. Αυτή είναι η ευτυχία, εδώ και τώρα. Χαρείτε τη!».

[πηγή: Focus]

Βαθμολόγησε το άρθρο

You may also like...