f.lux: ένα δωρεάν πρόγραμμα που καταπολεμά την αϋπνία

Το πολυπόθητο πρόγραμμα που φτιάχνει καφέ μπορεί να μην έχει βρεθεί ακόμα, πρόγραμμα που να καταπολεμάει την αϋπνία όμως βρήκαμε, και μάλιστα δωρεάν. Το f.lux δεν μετρά …προβατάκια για λογαριασμό σας, αλλά φροντίζει να προσαρμόζει το χρώμα της οθόνης του υπολογιστή ανάλογα με την ώρα της ημέρας. Με αυτό τον τρόπο εξουδετερώνει την εκπομπή του μπλε φωτός που θεωρείται ότι προκαλεί αϋπνίες εξαιτίας του ότι ο ανθρώπινος οργανισμός το μπερδεύει με το φως της μέρας.

image

Πράγματι, σύμφωνα με τη Washington Post, οι άνθρωποι εξελίχθηκαν ώστε να ανταποκρίνονται στο σκοτάδι παράγοντας μελατονίνη, την ορμόνη που ρυθμίζει τον κύκλο του ύπνου. Ο εγκέφαλος, ωστόσο, αντιδρά στο μπλε φως που εκπέμπουν οι διάφορες ηλεκτρικές συσκευές (laptops, iPads, τηλεοράσεις κλπ) αναστέλλοντας τις εκκρίσεις μελατονίνης, κάνοντας τον οργανισμό να ξαγρυπνά.

Αυτό ακριβώς που κάνει το f.lux είναι να ρυθμίζει το φως της οθόνης του υπολογιστή ώστε να μιμείται το φυσικό φως – να είναι, δηλαδή, θερμότερο κατά τη διάρκεια της νύχτας και παρόμοιο με το φως του ήλιου την ημέρα. Στην πράξη, σας βοηθάει να νυστάζετε νωρίτερα.

image

Κι επειδή ένα τέτοιο πρόγραμμα δεν μπορείς να το κρίνεις με μια απλή δοκιμή μιας ή δύο ημερών, έχω εγκαταστήσει το f.lux σε desktop και laptop και το χρησιμοποιώ συνεχώς εδώ και τρεις περίπου εβδομάδες, όντας, με τις αϋπνίες μου, ιδανικό …πειραματόζωο. Το αποτέλεσμα; Όσο τραβηγμένο κι αν ακούγεται για μερικούς, κοιμάμαι όντως νωρίτερα και πιο εύκολα σε σχέση με πριν (όχι με τις κότες, αλλά 2 ώρες ύπνου τις έχω κερδίσει σίγουρα).

Κι αν αναρωτιέστε ποιο είναι το αρνητικό σημείο του f.lux, αυτό δεν είναι άλλο από την περίοδο προσαρμογής που πρέπει να περάσετε μέχρι να το συνηθίσετε. Κι αυτό γιατί ενώ τη μέρα η διαφορά στην απεικόνιση των χρωμάτων της οθόνης είναι πρακτικά μηδαμινή, το βράδυ η αλλαγή των χρωμάτων είναι αρκετά μεγάλη, σε σημείο που σίγουρα θα σας ξενίσει την πρώτη φορά (δείτε τις εικόνες που ακολουθούν για να κάνετε τη σύγκριση).

flux-with flux-without

Ειδικά μάλιστα εάν κάνετε δουλειά που απαιτεί πιστή απεικόνιση των χρωμάτων (π.χ. επεξεργασία φωτογραφίας), τότε σίγουρα θα χρειαστεί να το απενεργοποιείτε, κάτι που συστήνουν άλλωστε και οι ίδιοι οι δημιουργοί της εφαρμογής.

Παρόλα αυτά, εάν ξεπεράσετε το στάδιο της προσαρμογής, ενδέχεται να διαπιστώσετε κι εσείς ότι το έντονο φως της οθόνης το βράδυ θα αρχίσει να σας ενοχλεί και θα προτιμάτε την φιλτραρισμένη έκδοση του f.lux.

Εάν υποφέρετε από αϋπνίες και κατηγορείτε γι’ αυτό τον υπολογιστή και τα διάφορα gadgets σας, αξίζει να δώσετε μια ευκαιρία στο f.lux. Ακόμη κι αν τελικά λειτουργεί απλώς ως placebo (σ.σ. ψευδοφάρμακο), ίσως καταφέρει να σας βοηθήσει να βελτιώσετε κάπως την ποιότητα του ύπνου σας.

Το f.lux διατίθεται εντελώς δωρεάν και μπορείτε να το κατεβάσετε για Windows, Mac και Linux.

Το f.lux το χρησιμοποιώ εδώ και ένα μήνα περίπου και έχω να πω ότι είναι θέμα συνήθειας. Νωρίτερα δεν κοιμάμαι (διότι δεν το επιδιώκω), από τη στιγμή όμως που θα πέσω στο κρεβάτι είναι θέμα 15′ λεπτών το πολύ να με πάρει ο ύπνος, ενώ παλαιότερα το διάστημα έφτανε και τη μία ώρα πολλές φορές!
Δεν ξέρω αν ευθύνεται αυτό το μικρό προγραμματάκι, αλλά η αλήθεια είναι ότι το έχω συνηθίσει! Το απενεργοποιώ μόνο όταν… παίζω Pro Evolution Soccer γιατί «σπάει» λίγο η κίνηση στο παιχνίδι… 😛
Δοκιμάστε το κι αν δεν καταφέρετε να ζήσετε μαζί του, ε… ξηλώστε το!
Βαθμολόγησε το άρθρο

You may also like...