Πώς να προσέχουμε τη σπονδυλική μας στήλη

Τι να κάνουμε για να προσέχουμε να μην καταπονούμε τη σπονδυλική μας στήλη; Τι να κάνουμε για να αποφύγουμε τα μελλοντικά προβλήματα; Ας δούμε!
    
Όταν κοιμόμαστε σε λάθος στάση ή σηκώνουμε βάρος σίγουρα καταπονούμε τη σπονδυλική μας στήλη. Υπάρχουν όμως και αρκετές άλλες καθημερινές συνήθειες, στις οποίες συνήθως δεν δίνουμε τόση σημασία, αλλά μπορούν να …στραβώσουν επώδυνα την κορμοστασιά μας! Ποιές είναι αυτές; Πώς επιδρούν αρνητικά στη σπονδυλική στήλη; Πως μπορούμε να τις αντιμετωπίσουμε; Θα δούμε αμέσως παρακάτω.

Η καθιστική καθημερινότητα:

Όταν καθόμαστε η σπονδυλική μας στήλη πιέζεται περισσότερο από όταν είμαστε όρθιοι! Η πολύωρη καθιστική δουλειά σε ένα γραφείο πρέπει να συνοδεύεται πάντα από τακτικά μίνι διαλειμματάκια για… τέντωμα! Ανά τακτά χρονικά διαστήματα γέρνουμε ελαφρώς προς τα πίσω για να χαλαρώσουμε τους σπονδύλους μας και γενικά προτιμούμε καρέκλα που να στηρίζει τη μέση μας. Επίσης, αν δουλεύουμε σε υπολογιστή προσαρμόζουμε το ύψος και τη θέση της οθόνης ώστε ο αυχένας μας να είναι όρθιος και να μη καμπουριάζουμε. Καλό είναι ανά μισάωρο να κάνουμε μια σύντομη βόλτα (για νερό, τουαλέτα κλπ.).

Οδήγηση:

Πολλοί από εμάς περνάμε καθημερινά αρκετό χρόνο πίσω από το τιμόνι. Είναι επόμενο πως η λάθος στάση κατά την οδήγηση θα μας «χαρίσει» ενοχλήσεις, πόνους, ίσως και μια καμπούρα! Καλό είναι όταν καθόμαστε στο αυτοκίνητο το σώμα μας πρέπει να είναι σε ορθή γωνία και σε τέτοια απόσταση από το τιμόνι και τα πεντάλ ώστε να μην τεντωνόμαστε υπερβολικά για να τα φτάσουμε. Για να επιτύχουμε τη σωστή στάση ρυθμίζουμε αναλόγως το τιμόνι και την κλίση/θέση του καθίσματος μας.

Ας μην παραδοθούμε στην ακινησία:

Ακόμα και να έχουμε ενοχλήσεις και πόνους σε πλάτη, μέση ή αυχένα δεν πρέπει να το βάζουμε κάτω με το φόβο ότι θα χειροτερέψουν οι πόνοι. Η ακινησία θα φέρει χειρότερα αποτελέσματα!! Καλό είναι να κινούμαστε, ένα περπάτημα ή μερικές διατάσεις θα είναι αναζωογονητικές για την σπονδυλική μας στήλη.

Ναι στην γυμναστική!

Η γυμναστική αναμφίβολα συμβάλει σε μια σωστή κορμοστασιά με την τόνωση της κυκλοφορίας του αίματος και την …εκτόνωση του καθημερινού στρες! Ειδικά η γιόγκα είναι ιδιαίτερα ευεργετική για την σπονδυλική μας στήλη.

Όχι στην γυμναστική χωρίς μέτρο!

Οι γυμνασμένοι κοιλιακοί συμβάλλουν στην ωραία εμφάνιση (ειδικά το καλοκαίρι στην παραλία!). Η κίνηση όμως που κάνουμε όταν εκτελούμε κοιλιακούς κάμπτει την σπονδυλική μας στήλη. Για αυτό και δεν πρέπει να το παρακάνουμε με αυτήν την άσκηση! Καλό είναι να φροντίσουμε να την συνδυάζουμε με κατάλληλες ασκήσεις ώστε να γυμναζόμαστε ισορροπημένα χωρίς να καταπονούμε τη σπονδυλική στήλη.

Η διατροφή μας:
Έρευνες έχουν δείξει πως η κακή διατροφή συνδέεται με πόνους και ενοχλήσεις στην σπονδυλική στήλη. Καλό είναι να αποφεύγουμε την υπερβολική πρόσληψη καφεΐνης και τις πολύ επεξεργασμένες τροφές. Προτιμούμε πιο φυσικές και υγιεινές διατροφικές λύσεις, όπως προϊόντα ολικής αλέσεως, ξηρούς καρπούς, σπόρους, φρούτα και λαχανικά. Ιδιαίτερα ευεργετικά είναι τα λευκά κρέατα (πουλερικά, ψάρια) και γενικά αποφεύγουμε να καταναλώνουμε κρέας με πολύ λίπος.

Κουβαλώντας την τσάντα μας:
Αν ο Σπορτ Μπίλι ήταν πραγματικός, μάλλον θα αποκτούσε κάποια πάθηση στην σπονδυλική του στήλη! Όταν κουβαλάμε συνέχεια μια υπερφορτωμένη τσάντα είναι αναπόφευκτο πως κάποια στιγμή θα… στραβώσουμε! Προτιμούμε να είναι όσο το δυνατόν πιο ελαφριά η καθημερινή τσάντα μας (χαρτοφύλακας, γυναικεία τσάντα, θήκη με λάπτοπ κλπ.) και αν δεν μπορούμε να αποφύγουμε το βάρος φροντίζουμε τουλάχιστον να αλλάζουμε κάθε μέρα τη μεριά με την οποία την κρατάμε. Επίσης, καλό είναι όταν μπορούμε να μοιράζουμε το βάρος και στα δύο μας χέρια, πχ. όταν κουβαλάμε τα ψώνια μας.

Το στρώμα του ύπνου:
Ένα καλό στρώμα διαρκεί γύρω στα 10 χρόνια. Για να μην «παραπονιέται» η σπονδυλική μας στήλη ωστόσο ενδείκνυται να αλλάζουμε στρώμα κάθε 5 με 7 χρόνια. Αποφεύγουμε τα πολύ σκληρά και τα πολύ μαλακά στρώματα. Εάν νιώθουμε άβολα κατά τη διάρκεια του ύπνου μας, μπορούμε να τοποθετούμε μαξιλαράκι κάτω από τα γόνατα όταν κοιμόμαστε ανάσκελα, ανάμεσα στα γόνατα αν κοιμόμαστε πλάγια ή κάτω από το στομάχι και τα ισχία (γοφούς) αν κοιμόμαστε μπρούμυτα.

Ποδηλασία:
Το αγαπημένο μας ποδήλατο μας προσφέρει αναψυχή και καλή φυσική κατάσταση. Εάν όμως δεν είναι στα μέτρα μας ή δεν το ρυθμίσουμε σωστά θα μας προσφέρει και… ενοχλήσεις! Ρυθμίζουμε τη σέλα έτσι ώστε όταν το πεντάλ είναι στην πιο χαμηλή θέση το πόδι μας να είναι εντελώς τεντωμένο όταν πατάμε με τη φτέρνα και ελαφρώς λυγισμένο όταν πατάμε με το μπροστινό μέρος της πατούσας. Εάν της δώσουμε ελαφρά κλίση 10-15 μοιρών (η μύτη της σέλας προς τα κάτω) η στάση μας θα είναι πιο ξεκούραστη για τη μέση μας. Όταν πιάνουμε το τιμόνι τα χέρια μας πρέπει να είναι ελαφρώς λυγισμένα κι όχι εντελώς τεντωμένα. Έτσι η σπονδυλική μας στήλη θα διατηρείται σε καλή κατάσταση και θα αποφύγουμε τα παρατράγουδα.

Τα άβολα υποδήματα:
Τα ψηλά τακούνια και τα υποδήματα με εντελώς επίπεδη σόλα (πχ. σαγιονάρες, σανδάλια) θέλουν προσοχή! Και στις δύο περιπτώσεις η στάση του σώματός μας κατά το περπάτημα είναι δεν είναι απόλυτα φυσική. Όχι ότι πρέπει να τα καταργήσουμε κιόλας! Απλά για μεγάλες αποστάσεις καλύτερο είναι να προτιμούμε υποδήματα με πιο άνετη σόλα. Στα άβολα υποδήματα μπορούμε να προσθέσουμε και άνετους πάτους για να βελτιώσουμε την κατάσταση.

Ο εθισμός στην οθόνη:
Η τηλεόραση και ο υπολογιστής μπορούν να μας προσφέρουν ατελείωτες ώρες ψυχαγωγίας και ενημέρωσης. Και εδώ όμως ισχύει το ρητό «παν μέτρον άριστον». Μετά από πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη, συνήθως καταλήγουμε να καθόμαστε με τρόπο που κάμπτεται και καταπονείται η σπονδυλική μας στήλη και ιδιαίτερα η μέση μας. Προσπαθούμε να αποφύγουμε τις πολλές ώρες προσήλωσης στην οθόνη. Εάν δεν μπορούμε να το καταφέρουμε αυτό, καλό είναι τουλάχιστον να κάνουμε κάποια κίνηση (πχ. διατάσεις, μια σύντομη βόλτα) όποτε μας δίνεται η ευκαιρία (πχ. κατά τη διάρκεια των διαφημίσεων).

Το στρες:
το στρες επιβαρύνει τη σπονδυλική στήληΌταν είμαστε συνεχώς στρεσαρισμένοι αυτό επιδρά αρνητικά στο σώμα μας. Οι μύες μας είναι σφιγμένοι και αυτό μπορεί να επιφέρει πόνους κι ενοχλήσεις σε πλάτη και αυχένα χωρίς καν να καταλάβουμε το λόγο! Εάν αντιληφθούμε συνειδητά ότι μας έχει καταβάλει το άγχος ήδη έχουμε κάνει μια καλή αρχή για να το νικήσουμε! Και υπάρχουν καθημερινές λύσεις μπορεί να μας χαλαρώσουν πιο πολύ από ότι φανταζόμαστε! Μπορούμε απλά να βγούμε για καφέ με την παρέα μας, να ασχοληθούμε με το χόμπι μας, να διαβάσουμε ένα βιβλίο και γενικά να διαθέσουμε λίγο χρόνο για οτιδήποτε μας αρέσει και μας ηρεμεί. Ιδιαίτερα αγχολυτικό είναι να ακούμε μουσική, η οποία μειώνει το στρες και χαλαρώνει τους μύες! Γενικά η καλή διάθεση και η θετική ψυχολογία μας γλιτώνουν από ενοχλήσεις στην σπονδυλική στήλη αλλά και σε όλο μας το σώμα!

Έτσι, σε γενικές γραμμές, φροντίστε να προσέχετε τη σπονδυλική σας στήλη, μιας και πολλές φορές είναι η αρχή του κακού.

Πληθώρα προβλημάτων ξεκινάνε με την καταπόνησή της και πολλές φορές μπορεί να είναι και μόνιμα, οπότε προσοχή!

Βαθμολόγησε το άρθρο

You may also like...