Οι φυτικές ίνες προάγουν τη μακροζωία

Η υιοθέτηση μίας διατροφής υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες μπορεί να προσθέσει χρόνια στη ζωή σας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μιας μελέτης που διεξήχθη από το Εθνικό Ινστιτούτο για τον Καρκίνο των ΗΠΑ και δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό “Archives of Internal Medicine”, μια τέτοιου είδους δίαιτα μπορεί να μειώσει τη θνησιμότητα από κάθε αίτιο κατά 22%. Από προγενέστερες μελέτες γνωρίζουμε πως η κατανάλωση φυτικών ινών μπορεί να συμβάλλει στη μείωση της πιθανότητας ανάπτυξης καρδιαγγειακής νόσου, σακχαρώδους διαβήτη, διαφόρων τύπων καρκίνου και παχυσαρκίας, μειώνοντας τα επίπεδα της χοληστερόλης, του σακχάρου, της αρτηριακής πίεσης, περιορίζοντας τη φλεγμονή και ευνοώντας την απώλεια βάρους.

Στη συγκεκριμένη μελέτη αναλύθηκαν τα στοιχεία για τις διαιτητικές συνήθειες 388.122 ανδρών και γυναικών ηλικίας 50-71 ετών. Οι αναλύσεις έδειξαν πως οι άνδρες κατανάλωναν 13-29 γραμμάρια διαιτητικών ινών, ενώ οι γυναίκες 11-26 γραμμάρια ημερησίως. Μετά από εννέα έτη παρακολούθησης, σημειώθηκαν 31.456 θάνατοι, εκ των οποίων οι 20.126 ήταν ανδρών. Τα αποτελέσματα των αναλύσεων έδειξαν πως εκείνοι οι άνδρες και οι γυναίκες που κατανάλωναν τις μεγαλύτερες ποσότητες φυτικών ινών είχαν 22% λιγότερες πιθανότητες να καταλήξουν. Άλλα αποτελέσματα έδειξαν πως ανάμεσα στα άτομα που κατανάλωναν τις μεγαλύτερες ποσότητες φυτικών ινών, η πιθανότητα ανάπτυξης καρδιαγγειακής ή πνευμονικής νόσου μειωνόταν κατά 24-56% στους άνδρες και 34-59% στις γυναίκες.

Όπως σχολιάζει η ερευνήτρια Yikyung Park οι διατροφικές συστάσεις για τους Αμερικανούς ενθαρρύνουν την κατανάλωση φρούτων, λαχανικών και ολικής άλεσης δημητριακών για την πρόσληψη 25 γραμμαρίων φυτικών ινών ημερησίως”. Και προσθέτει πως “τα αποτελέσματα της μελέτης μας εναρμονίζονται πλήρως με τις συγκεκριμένες συστάσεις”. Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί πως τα οφέλη στη μακροζωία παρατηρήθηκαν μόνο με την κατανάλωση φυτικών ινών που περιέχονταν σε τρόφιμα όπως η βρώμη, το καστανό ρύζι και όχι στα φρούτα ή τα λαχανικά. Το συγκεκριμένο αποτέλεσμα μπορεί να εξηγείται από το γεγονός ότι τα ολικής άλεσης δημητριακά εκτός από φυτικές ίνες περιέχουν βιταμίνες, μέταλλα, και άλλα φυτοχημικά που έχουν ισχυρές αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Βέβαια, είναι απαραίτητο να διεξαχθούν και άλλες μελέτες προκειμένου να ισχυροποιηθούν τα συγκεκριμένα αποτελέσματα, αλλά και να διερευνηθούν οι μηχανισμοί που τα ερμηνεύουν. Ωστόσο, η ανάγκη της επαρκούς κατανάλωσης φυτικών ινών σε καθημερινή βάση είναι ξεκάθαρη. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε μεταξύ άλλων, να προσθέτετε περισσότερους κόκκους άμμου στην κλεψύδρα της ζωής.

ΠΗΓΗ:
Park Y, Subar AF, Hollenbeck A, Schatzkin A. Dietary Fiber Intake and Mortality in the NIH-AARP Diet and Health Study. Arch Intern Med. 2011 Feb 14.

Κυριακού Κατερίνα
Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc

Βαθμολόγησε το άρθρο

You may also like...