Ξεκινήστε μ’ ένα πλούσιο πρωινό

Ενα σωστό πρόγευμα που περιέχει σίδηρο, ασβέστιο και βιταμίνες Α και C αποτελεί ειδικά κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, ασπίδα κατά των ιώσεων και του κρυολογήματος

Το πρωινό είναι το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας, αλλά είναι αυτό που οι περισσότεροι ξεχνούν ή παραλείπουν λόγω χρόνου ή επειδή θεωρούν ότι δεν είναι απαραίτητο. Τα στοιχεία για τη χώρα μας δείχνουν ότι μόνο οι μισοί Ελληνες τρώνε πρωινό πριν ξεκινήσουν την ημέρα τους με αποτέλεσμα να βάζουν, μακροπρόθεσμα, σε κίνδυνο την υγεία τους.

Το πρώτο πράγμα που κάνει το πρωινό είναι να συμβάλλει στην αύξηση του σακχάρου και των άλλων στοιχείων που χάθηκαν κατά τη διάρκεια της νύχτας και να εφοδιάζει τον οργανισμό με «καύσιμα» για την ημέρα που ακολουθεί. Ειδικά κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου το πρωινό αποτελεί ασπίδα κατά των ιώσεων και του κρυολογήματος. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ένα σωστό πρόγευμα περιέχει σίδηρο, ασβέστιο, βιταμίνη Α και βιταμίνη C.
 
Ενισχύει τη μνήμη
 
Ένα από τα όπλα που δίνει το σωστό πρωινό είναι η ενίσχυση της μνήμης και της γνωστικής ικανότητας. Αυτό αποδείχτηκε από ένα πείραμα που έκαναν ερευνητές του Χάρβαρντ με τρεις ομάδες εθελοντών. Η πρώτη δεν πήρε καθόλου πρωινό, η δεύτερη έφαγε πρωινό με πολλά λιπαρά και ελάχιστες φυτικές ίνες, ενώ η τρίτη πήρε πρωινό με πολλές φυτικές ίνες. Στη συνέχεια οι ερευνητές έβαλαν τους εθελοντές να λύσουν διάφορες ασκήσεις.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι αυτοί που έφαγαν πρωινό με πολλές φυτικές ίνες ανταποκρίθηκαν καλύτερα, ενώ αυτοί που δεν έφαγαν καθόλου πρωινό είχαν τη χειρότερη επίδοση.

Έρευνες επιστημόνων έχουν δείξει ότι όσοι δεν τρώνε πρωινό έχουν τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες να γίνουν παχύσαρκοι. Δεν ισχύουν φυσικά τα περί αδυνατίσματος, αν το πρωινό αποτελείται από κρουασάν, ντόνατς, λουκάνικα κλπ.

Το πρόγευμα έχει θετική επίδραση και στον έλεγχο του βάρους καταρρίπτοντας την άποψη πολλών ανθρώπων που αρνούνται να φάνε το πρωί με το σκεπτικό ότι θα πάρουν θερμίδες και θα παχύνουν. Αυτό που συμβαίνει είναι ακριβώς το αντίθετο. Όταν κάποιος μένει νηστικός, ο οργανισμός επιβραδύνει τον μεταβολισμό για να συντηρήσει τα αποθέματα ενέργειας που έχουν απομείνει. Αντίθετα, μετά από ένα καλό πρωινό ο μεταβολισμός ενεργοποιείται με αποτέλεσμα να καίει περισσότερες θερμίδες.

Επιπλέον, με το πρωινό ενεργοποιείται το σάκχαρο που ελέγχει τα επίπεδα της ενέργειας και την όρεξη κατά τη διάρκεια της ημέρας. Οι έρευνες που έχουν γίνει, άλλωστε, έδειξαν ότι όσοι δεν τρώνε πρωινό έχουν τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες να γίνουν παχύσαρκοι. Φυσικά τα περί αδυνατίσματος παύουν να ισχύουν αν το πρωινό αποτελείται από κρουασάν, ντόνατς, λουκάνικα κλπ.

Μετά από τα παραπάνω το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι από ποιες τροφές αποτελείται ένα καλό πρωινό. Το καλό πρωινό θα πρέπει να περιλαμβάνει οπωσδήποτε τρεις κατηγορίες τροφών:

Τις πρωτεΐνες που προσφέρουν ενέργεια για μεγάλο χρονικό διάστημα και βοηθούν στον έλεγχο της όρεξης, τα φρούτα που προσφέρουν φυτικές ίνες και βιταμίνες και τους υδατάνθρακες ολικής αλέσεως που επίσης προσφέρουν ενέργεια και φυτικές ίνες.

 

Τι να κάνετε πριν τη γυμναστική
 
Οι πιο υγιεινές προτάσεις για ένα σωστό πρωινό περιλαμβάνουν οπωσδήποτε το γάλα και εν συνεχεία το αβγό, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, το ψωμί ολικής αλέσεως, τα φρούτα και το μέλι.

Αν οι συνθήκες της καθημερινότητας είναι τέτοιες που δεν επιτρέπουν το πρωινό στο σπίτι υπάρχουν άλλες υγιεινές και εύκολες λύσεις. Τα κράκερ ολικής αλέσεως, ένα τοστ χωρίς βούτυρο, το γάλα και οι χυμοί αποτελούν εξαιρετικές επιλογές. Όσοι ξεκινούν την ημέρα τους με γυμναστική θα πρέπει να φάνε τόσο ελαφρύ πρωινό ώστε ο οργανισμός να αποκτήσει την ενέργεια που είναι απαραίτητη αλλά και να μην είναι βαρύ το στομάχι κατά τη διάρκεια της άσκησης. Μετά το τέλος της γυμναστικής, και πριν περάσουν δύο ώρες, θα πρέπει οπωσδήποτε να φάνε κανονικό πρωινό γιατί σε αυτό το χρονικό διάστημα οι μύες έχουν τη δυνατότητα να αναπληρώσουν τις αποθήκες γλυκογόνου που χάθηκαν.

Αν, τέλος, ο βραδινός ύπνος ήταν ελάχιστος και κακής ποιότητας το σωστό πρωινό είναι απολύτως απαραίτητο.

Τροφές όπως η ντομάτα, το ζαμπόν, το ψωμί ολικής αλέσεως και ο φυσικός χυμός πορτοκάλι που περιέχουν τυραμίνη, μια ουσία που προκαλεί την απελευθέρωση αδρεναλίνης, είναι οι καλύτερες επιλογές. Αντίθετα, θα πρέπει να αποφεύγονται η ζάχαρη και οι επεξεργασμένοι υδρογονάνθρακες που δίνουν ώθηση στον οργανισμό για πολύ μικρό χρονικό διάστημα.

Βαθμολόγησε το άρθρο

You may also like...