Κάστανα: ένα χειμωνιάτικο σνακ με πολλά οφέλη

ΜΥΘΟΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ | Η καστανιά έχει πάρει το όνομα της από την αρχαία πόλη Καστάνη της Θεσσαλίας και κατάγεται από την Μικρά Ασία. Άλλοι πιστεύουν ό,τι γεννήθηκε από το σώμα μιας νύμφης που ερωτεύτηκε ο Δίας. Από την σχέση αυτή γεννήθηκε η όμορφη και γενναιόδωρη καστανιά.
Αυτό το ξέρατε; | Από ξερά κάστανα παράγεται ειδικός καφές για νευρικούς. Η καστανιά μπορεί να ζήσει έως και χίλια χρόνια και όλα της τα τμήματα είναι χρησιμοποιήσιμα.
Θεραπευτικές χρήσεις | Τα φύλλα της καστανιάς έχουν αποχρεμπτικές ιδιότητες. Το έγχυμα και εκχύλισμα τους χρησιμοποιείται σε αρρώστιες των βρόγχων και κατά του κοκίτη. Το αφέψημα των φύλλων ανοίγει την όρεξη, τονώνει τον οργανισμό και βοηθάει στη χώνευση. Τα φύλλα χρησιμοποιούνται και για τους ρευματισμούς. Η φλούδα του δέντρου είναι στυπτική και χρησιμοποιείται για να ρίξει τον πυρετό. Τα κάστανα, ωμά ή ψητά, και το αφέψημα που γίνεται αν βράσουμε το αγκαθωτό περίβλημα τους καταπολεμούν τη διάρροια. O καρπός της καστανιάς χρησιμοποιείται σαν φάρμακο για αρκετές αρρώστιες αλλά και στη μαγειρική με θαυμάσια αποτελέσματα.

Ο καρπός της | Η καστανιά δικαιολογημένα λέγεται και «αρτόδεντρο». Ο καρπός της δίνει 191 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια. Το κάστανο περιέχει 48% νερό, 45% γλυκίδια, 3% πρωτείνες, πολλά ορυκτά άλατα, κυρίως ποτάσιο, καθώς και σημαντικές ποσότητες βιταμίνη Β1 και φυλλικού οξέος. Το κάστανο αποτελεί μια πλήρη τροφή, ιδανική για παιδιά στην ανάπτυξη, για όσους αναρρώνουν και για αθλητές.
Θρεπτική αξία | Τα κάστανα έχουν υψηλή θρεπτική αξία, καθώς είναι πλούσια σε βιταμίνες και φυτικές ίνες, ενώ περιέχουν ελάχιστο λίπος και καθόλου χοληστερόλη και νάτριο. Οι περισσότεροι ξέρουμε ότι οι ξηροί καρποί είναι πλούσιοι σε λιπαρά, όμως το κάστανο αποτελεί εξαίρεση. Περιέχει τα λιγότερα λιπαρά από όλους μόλις 1 γραμμάριο ανά μερίδα (τρία κάστανα). Ακόμα όμως κι αυτή η μικρή ποσότητα λίπους αποτελείται κυρίως από μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα. Τα κύρια λιπαρά οξέα του κάστανου είναι το λινελαϊκό και το λινολενικό οξύ, δηλαδή τα ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα, γνωστά για την προστατευτική τους δράση στο καρδιαγγειακό. Η περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες είναι υψηλή 13 gr ανά μερίδα ή 87% της συνολικής ενεργειακής σύστασης, γι αυτό και το κάστανο έχει χρησιμοποιηθεί σε συνταγές ως υποκατάστατο δημητριακών ή ακόμα και ως λαχανικό! Σημαντικό ποσοστό των υδατανθράκων στον καρπό αποτελούν οι φυτικές ίνες, απαραίτητες για την καλή λειτουργία του εντέρου. Η περιεκτικότητα σε πρωτεϊνη είναι χαμηλή 1 γραμμάριο ανά μερίδα, αλλά περιέχει σε ικανοποιητικές ποσότητες όλα τα απαραίτητα αμινοξέα, αποτελώντας έτσι ένα τρόφιμο υψηλής πρωτεϊνικής αξίας.
Πλούσια πηγή βιταμίνης C | Το κάστανο είναι ο μοναδικός ξηρός καρπός που περιέχει βιταμίνη C, και μάλιστα σε ποσότητα 12 γραμμαρίων ανά μερίδα, που αντιστοιχεί στο 20% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης. Επίσης αποτελεί καλή πηγή βιταμινών του συμπλέγματος Β. Συγκεκριμένα, περιέχει θειαμίνη, που είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος, ριβοφλαβίνη και βιταμίνη Β6, που βοηθούν στο μεταβολισμό των θρεπτικών συστατικών, και φολικό οξύ. Τέλος, αποτελεί καλή πηγή καλίου, που είναι απαραίτητο για τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, της καρδιακής συστολής και της υδατικής ισορροπίας του οργανισμού.
Κάθε χρόνο, το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Οκτωβρίου, στη Λάρνα Λακωνίας υπάρχει η γιορτή του Κάστανου, στην Καστάνιτσα Αρκαδίας γιορτάζουν για τρεις ολόκληρες ημέρες.
το διαβάσαμε στο δελφινάκι
Βαθμολόγησε το άρθρο

You may also like...

2 Σχόλια

  1. Ο/Η ΔΕΛΦΙΝΑΚΙ λέει:

    kκαλημέρα ευχαριστώ για τις επισκέψεις στο μπλογκ μου και την αναδημοσίευση. Βρήκα και εγω ενδιαφέροντα από εσένα για να βάλω

  2. Να είσαι καλά Δελφινάκι!